پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251225
شعار دولت تعامل با دنياست/ مذاکرات را پيش مي‌بريم اما همه‌چيزمان مذاکره نيست/ تصميمات دولت براي بورس فردا اعلام مي‌شود
تاریخ انتشار : 1400/11/06 09:36:15
نمایش : 1204
رئيس‌جمهور تصريح کرد: آمريکا ابتدا تحريم‌هاي ظالمانه‌اي را که وضع کرده بردارد، سپس صحبت از گفت‌و‌گو با ايران کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آيت الله سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهوري اسلامي ايران، شامگاه امروز سه‌شنبه پنجم بهمن در چهارمين گفتگوي زنده خود با مردم اظهار داشت: ما در سياست بين‌المللي در جمهوري اسلامي فعاليت هاي بيشتري داشتيم و داريم لکن در اين سياست توازن برقرار نشده است حتي در حوزه اقتصادي هم همين طور است بايد يک توازن در بين سياست هايمان در حوزه بين المللي برقرار شود.
 
وي ادامه داد: چرا نبايد همکاري ها با همسايگان اتفاق بيفتد؟ مثلاً در سفري که به تاجيکستان داشتم اکنون حجم مبادلات ۳ برابر شده است يا در سفر به ترکمنستان سوآپ گازي يا بحث ترانزيتي را داشتيم و اخيرا با کشور آذربايجان نيز اتفاقاتي در حال وقوع است.
 
رييس جمهور گفت: چرا نبايد با روسيه ارتباط برقرار کنيم؟ مي‌توانيم با استفاده از ظرفيت هاي موجود در کشور هاي دنيا سطح علمي فضايي اقتصادي کشور را ارتقا دهيم زيرا ظرفيت هاي در ايران وجود دارد که براي روسيه مهم است و بالعکس ظرفيت هاي در روسيه وجود دارد که براي ايران مهم است.
 
شعار دولت تعامل با دنياست
 
رييسي تصريح کرد: شعار دولت تعامل با دنياست و ما با تمام کشورهاي جهان درصدد ارتباط هستيم و اين موضوع از بدو ورود به دولت در دستور کار دولت سيزدهم بوده و هست.
 
بعد ديدار، آقاي پوتين دستور داد تا توافقات به مرحله اجرا در بيايد
 
وي با اشاره به سفر به روسيه اظهار داشت: اتفاقات خوبي در سفر روسيه افتاد که حتي آقاي لاوروف وزير خارجه روسيه به آقاي اميرعبدالهيان گفت که بعد از جلسه، آقاي پوتين به همه وزرا دستور داد تا توافقات في مابين به مرحله اجرا در بيايد.
 
رئيس‌جمهور تاکيد کرد: در سفر ما لبخند زياد بود اما اينکه نتيجه يک سفر، لبخند باشد که چيزي براي مردم ندارد. آقاي پوتين بعد از ديدار من به وزرايش دستور داد که توافقات بين ما سريعا اجرايي شود.
 
وي با بيان اينکه آمريکايي ها خيلي وقت پيش پيشنهاد گفتگوي مستقيم داده بودند، تاکيد کرد: ابتدا تحريم هاي ظالمانه که بر مردم ايران وضع کردند را بردارند سپس صحبت از گفتگو کنند و ايران نيز بعد از رفع تحريم ها درباره گفتگوي مستقيم صحبت خواهد کرد.
 
مذاکرات را پيش مي‌بريم اما همه‌چيزمان مذاکره نيست
 
رئيسي افزود: ما مذاکرات را پيش مي‌بريم اما همه‌چيزمان مذاکره نيست؛ در خنثي‌سازي تحريم‌ها يکي از راه‌هاي ما ارتباط با روسيه است.
 
وي با اشاره به اقدامات دولت در حوزه بانکي، بيان داشت: بانک ها به سمت اعطاي تسهيلات سهل به مردم پيش بروند و جوانان که درصدد گرفتن وام ازدواج هستند نبايد با مشکل روبه رو شوند.
 
رييسي بيان داشت: طي سال‌هاي گذشته توجه بيشتر به سود بانک‌ها بوده است و اگر نقدينگي در بانک‌ها به سمت توليد رود، خوب است اما در غير اينصورت ضرر است.
 
با هر بانکي که دستورات دولت را که به نفع مردم است اجرا نکند، برخورد مي‌شود
 
وي تاکيد کرد: با هر شرکت يا بانکي که دستورات دولت را که به نفع مردم است اجرا نکند، برخورد و مدير آن برکنار خواهد شد.
 
وام ازدواج به هيچ وجه از بودجه سال آينده حذف نشده است
 
رييس‌جمهور با اشاره به شايعات حذف وام ازدواج، تاکيد کرد: به هيچ وجه اين وام از بودجه سال آينده حذف نشده زيرا اين سياست دولت است که جوانان به ازدواج ترغيب شوند و حتي قانون جمعيت خانواده هم دولت را بر اين امر مکلف کرده است پس اين وام براي سال آينده پابرجاست.
 
رييسي تاکيد کرد: پرداخت وام ازدواج حتماً متناسب با تورم ادامه مي‌يابد تشويق جوانان به ازدواج فقط با حرف زدن نمي شود و دولت براي اين کار تمهيداتي انديشيده است.
 
دولت سيزدهم مي‌خواهد «دولت صادق الوعد» باشد
 
وي با تاکيد بر اين موضوع که دولت سيزدهم مي‌خواهد "دولت صادق الوعد" باشد، بيان داشت: در ساخت مسکن اتفاقات خوبي افتاده است و الزامات آن توسط وزارت راه و شهرسازي انجام شده است و وام مسکن با قوت پيگيري مي‌شود. ساخت مسکن هم که با برخي سياه‌نمايي‌ها رو روبه‌روست طبق وعده صادقانه‌اي که به مردم داديم پيگيري مي‌شود.
 
رييسي تاکيد کرد: در چندسال گذشته شاهد تورم بيش از حد در کشور بوديم و دولت سيزدهم سعي دارد اين تورم ۳۰ يا ۲۰ ساله اي که کشور را در بر گرفته است را کاهش دهد.
 
وي گفت: بناي ما بر کنترل تورم است‌ و گزارش مرکز آمار و بانک مرکزي و مراجع اقتصادي هم نشان‌دهنده موفقيت دولت در اين زمينه است. همچنين بودجه سال ۱۴۰۱ طوري بسته شده است که رشد در درون خود دارد و سعي شده پايه پولي کشور افزايش نيابد و استقراض از بانک مرکزي جزو خطوط قرمز دولت است.
 
کنترل قيمت‌ها خواسته‌ به‌حق مردم‌ است 
 
رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که قيمت کالاها در بازار افزايش هستند و اقدام دولت در کنترل اين قيمت ها چيست؟ گفت: کنترل قيمت‌ها مساله‌اي‌ مهم و خواسته‌ به‌حق مردم‌ است که دولت، خود را موظف به آن مي‌داند. از اين رو دولت سعي بر کنترل بازار دارد.
 
برخي دستگاه‌هاي دولتي در برابر فروش اموال دولتي مقاومت مي کنند

رئيسي با بيان اينکه برخي دستگاه هاي دولتي در برابر فروش اموال دولتي براي تامين بودجه مورد نياز دولت مقاومت مي کنند، گفت: دولت به راحتي اموال را از دستگاه‌ها مي گيرد البته آنها به سهولت اموال را واگذار نمي کنند. در دولت تصميمي گرفته نمي‌شود يا اگر تصميمي گرفته شد بايد به جد دنبال شود.

عده‌اي درآمد نجومي دارند اما فرار مالياتي مي‌کنند

وي افزود: اکنون کار شروع شده است و فرارهاي مالياتي دنبال شده و موديان مالياتي شناسايي شده اند. قرار نيست درآمد از کارمند گرفته شود، بلکه با فرار مالياتي مقابله مي‌شود. مبلغ سنگيني فرار مالياتي داريم، عده اي درآمد نجومي دارند اما فرار مالياتي مي کنند.

براي دولت سيزدهم ارز ترجيحي باقي نمانده و دولت قبلي همه آن را مصرف کرده بود

رييسي در پاسخ به اين سوال که دولت چگونه تبعات حذف ارز ترجيحي را مديريت خواهد کرد؟ گفت: براي دولت سيزدهم ارز ترجيحي باقي نمانده بود و دولت قبلي همه آن را مصرف کرده بود. من هم غافل گيري را نمي پسندم و چنين چيزي در قاموس من نيست و شوک به بازار را هم نمي پسندم.

وي ادامه داد: ارز 4200 توماني در مقطعي براي حل مشکلي ايجاد شد، اما مشکلات جدي ايجاد کرده است که بايد دو سه سال قبل مشکل حل مي شد ولي نشد زيرا زمينه هاي فساد و رانت در اين ارز وجود دارد. در اين زمينه بايد اجماع نسبي ميان دولت و مجلس وجود داشته باشد. نخبگان و مردم بايد اقناع شوند. بايد تبعات ارز 4200 توماني براي مردم به خصوص اقشار ضعيف جبران شود.

اصلاحات اقتصادي بايد سال‌هاي قبل انجام مي‌شد

رييسي افزود: بايد ارز به مردم داده شود نه واردکننده. بايد مبلغي به مردم در ازاي افزايش قيمت ها داده شود که بهتر است به شکل کارت خريد باشد. درباره حذف يارانه نان و دارو برنامه نداريم. خط قرمز ما معيشت مردم است اما اصلاحات اقتصادي از ضرورت هاي کشور است و بايد سال‌هاي قبل انجام مي شد.

ميراث‌دار دولت قبلي در زمينه بورس شديم

وي با اشاره به وضعيت بورس و ضرر مردم در اين بازار، تصريح کرد: ما ميراث‌دار دولت قبلي در اين زمينه شديم. عده زيادي با تبليغات وارد بورس شده بودند که سهامداران خرد بودند. من تاکيد کردم بورس نبايد قلک تامين نياز دولت شود.

رييسي تاکيد کرد: راهکارهاي برون رفت از وضعيت بورس مشخص شده است و مردم بدانند دغدغه آنها دغدغه ما هم هست و تا وقتي مردم احساس آرامش کنند، براي حل مشکلات اقدام مي‌کنيم. تيم اقتصادي دولت به نتايجي رسيده اند که فردا صبح وزير اقتصاد راهکارهاي برون رفت از مشکلات بورس را به مردم اطلاع رساني خواهد کرد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه به دليل تورم حقوق و مزايا کفاف زندگي مردم را  نمي دهد، بيان داشت:‌ دولت قبل، لايحه براي متناسب‌سازي حقوق داد، اما منابع آن مشخص نيست. سوالي که وجود دارد اين است که چرا اين لايحه در ماه‌هاي آخر دولت قبل داده شد؟

مردم به حق مي گويند که حقوق آنها کفاف نمي دهد

وي افزود: مردم به حق مي گويند که حقوق آنها کفاف نمي دهد. يک راه اين است که هر اداره دنبال حل مشکلات کارکنان خود باشد ما هم بايد در دولت به فکر همه مردم باشيم که راه آن عدالت در پرداخت است.

نظام هماهنگ پرداخت قبلي، ناهماهنگ آن بيشتر بود

رييسي تاکيد کرد: دولت تيمي را مامور کرده است تا نظام هماهنگ پرداخت تهيه شود، ولي نه مثل نظام هماهنگ قبلي که ناهماهنگي آن بيشتر بود. اين نظام بايد شفاف باشد. اگر اين نظام عادلانه را نداشته باشيم، بايد به نظام چانه زني متوسل شويم.

وي ادامه داد: اقشار مختلف درست مي گويند که حقوق آنها کم است اما من به همه اقشار و کارکنان دولت بيان مي‌کنم که به مشکل نظام ناعادلانه پرداخت واقف هستيم و بنابراين لايحه اي در اين زمينه در حال تهيه است.

رئيس جمهور با اشاره به سفر کرمان گفت: برخي ها مي‌گويند چرا بعد از سفر روسيه به کرمان رفتم و بايد کمي استراحت مي‌کردم؛ بايد بيان کنم که من وقتي بين مردم مي‌‎‌‌روم لذت مي‌برم‌.

رييسي در بخش ديگري از گفت‌وگوي زنده خود با مردم درباره آلودگي هوا تاکيد کرد: يکي از اولويت‌هاي جدي سازمان برنامه و بودجه‌ کمک به ارتقاء ناوگان حمل و نقل شهري است‌. هواي پاک از حقوق مردم است و از استانداران و دستگاه‌ها خواسته‌ايم وظايف‌ قانوني خود را با جديت انجام دهند‌.

در اين دولت، کسي را اتوبوسي نياورديم 

وي با اشاره به انتصابات در دولت، بيان داشت: دولت از انتقاد استقبال مي‌کند اما برخي از اظهارنظرها‌ گاهي با واقعيت همخواني ندارد، اگر نگويم غير منصفانه است. در اين دولت، کسي را اتوبوسي نياورديم و ملاک انتصابات شايسته‌سالاري بوده، نه ارتباطات حزبي و گروهي‌ و نسبت‌هاي فاميلي.

رييس‌جمهور افزود: بعد از طرح موضوع انتصابات فاميلي درخواست کردم ۵ نفر را اسم بياورند که به عنوان مسئول دولت پيگيري کنم اما جواب دادند «رسانه‌ها گفتند، ما هم گفتيم». پس انتصابات در دولت سيزدهم بر اساس روابط فاميلي و دوستي نبوده و اين از نقاط قوت دولت است‌.

رييسي با بيان اينکه يکي ديگر از نقاط قوت دولت، سفرهاي استاني است، گفت: من وقتي بين مردم مي روم از اين ارتباط و حضور در دل مردم و شنيدن حرف‌هاي آنها لذت مي‌برم‌ و اين که به محض برگشت از مسکو به کرمان رفتم هيچ زحمتي براي من نبود.

از نقاط قوت دولت هماهنگي تيم اقتصادي است 

وي تاکيد کرد: يکي ديگر از نقاط قوت دولت هماهنگي تيم اقتصادي است ولي متاسفانه بعضاً با طرح برخي مسائل تلاش مي‌شود به عنوان‌ نقطه ضعف جلوه دهند.

رئيسي افزود: چند بار اطلاع رساني به هنگامي انجام نشده است. مي گويند تيم اقتصادي هماهنگ نيست، اما اين تيم هماهنگ است. شايد اختلاف نظر وجود داشته باشد اما وقتي تصميمي گرفته شود همه آن را اجرا مي کنند.

در نظر بگيريد دولت در چه شرايطي کار را به عهده گرفت

رييس‌جمهور ادامه داد: ما از انتقادها استقبال مي کنيم اما در نظر بگيريد دولت در چه شرايطي کار را به عهده گرفت، من نمي خواهم درباره شرايطي که دولت کار را بر عهده گرفت، بگويم چون مردم را نگران مي کند.

رئيسي همچنين درباره تصميمات دولت براي مقابله با اميکرون تصريح کرد: امروز به لطف خدا و کمک مردم، ابتلا و فوتي هاي کرونا بسيار کاهش يافته است. اين موفقيت بزرگ دولت و مردم است که بايد شکرگذار خدا بود و بايد از آن صيانت کرد.

اگر دستورالعمل‌ها رعايت نشود، مجبور به اعمال مجدد محدويت‌ها هستيم

رييس‌جمهور تصريح کرد: اگر دستورالعمل ها رعايت نشود، مجبور به اعمال مجدد محدويت ها هستيم، زيرا ما احساس خطر مي کنيم. جان و نان مردم براي ما اهميت دارد. حتما مردم دستورالعمل ها را رعايت کنند.

رييس‌جمهور در خطاب به مردم و جوانان بيان داشت: به مردم و جوانان عرض مي کنم که اميدوار باشيد زيرا روزنه هاي اميد بسيار زياد است. من احساس گشايش و اميد مي کنم. وظيفه ما هم خدمت به مردم است. ما با قوت پيش خواهيم رفت و هيچ مانعي را به رسميت نمي شناسيم همچنين براي تيم ملي فوتبال آروزي موفقيت دارم و به خانم‌هاي جوان ورزشکار بابت رعايت حجاب در مسابقات بين المللي و کسب موفقيت‌هايشان تبريک مي گويم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html